Singelloop 2016

Mijn eerste wedstrijd ooit was de Singelloop Utrecht, op 30 september 2012. De 10km liepen over de mooie grachten van Utrecht. Het was warm en ondanks dat ik net een jaar hardliep en niet verwachtte snel te finishen, zette ik een PR op de 10km van 57:13. 4 jaar later zijn we nu, inmiddels loop ik 5 jaar hard, loop samen met mijn man en heb ik 5 marathons en 19 halve marathons gelopen. De bedoeling, begin dit jaar, was dat er meer vriendjes zouden meelopen met ons op de Singelloop, zoals we dat ook in 2012 deden. Maar voor een wedstrijd trainen vereist tijd en niet iedereen wil en kan die maken. En dus liepen we met zijn tweetjes. De dag ervoor hadden we nog een duurloop van 14km gedaan met GVAC, maar de beentjes konden het prima aan de dag erop.

Er is wel iets veranderd sinds 2012. Het evenement is een stuk drukker geworden, de organisatie is gewisseld. Dat was toch te merken. Net zoals vorige jaren werd het georganiseerd in het Wilhelminapark. Naar het wilhelminapark kon je eigenlijk alleen wandelend vanaf het station komen als je met het OV was of als je ergens in Utrecht (een autoluwe stad) wist te parkeren. Bussen reden sporadisch want een deel van het parcours liep over hun route. Station Maliebaan was niet open voor treinen die dag. Ik denk dat we toch nog een half uur hebben moeten lopen om bij het Wilhelminapark te moeten komen. Onderweg kwamen we langs de start op de Maliebaan, die echter zo’n 700m vanaf het park lag. Dus: omkleden, spullen inleveren en dan als een gek terug naar de Maliebaan. Je zag sommige mensen bij de 5km, die eerder startten, daardoor te laat komen. Tijdens die start góót het overigens ook nog eens van de regen. Er was wel wat neerslag voorspeld, maar niet zoveel…

14488354_184222628652497_8205225364750860288_n.jpg

Uiteindelijk kwamen we zo’n 10 minuten voor de start aan op de maliebaan. Voldoende Dixies gelukkig, voor de laatste plas en daarna mochten we vak 3 in. Wonderlijk, want ik heb ons beide opgegeven op dezelfde tijd (ik meen de tijd van de CPC-loop) en toch stond er vak 3 op mijn startnummer en vak 2 op dat van Steph. Tijden de start was het nog droog en konden we onze standaard startvak selfie maken. Enkele minuten voor de start begon het opnieuw te gíeten. Ik stond te bibberen van de kou, maar als we eenmaal weg zouden gaan, werd ik vanzelf warm.

De start was uiteraard druk: de Singelloop wordt een steeds drukker evenement en 10km is een afstand die  voor velen makkelijk te doen is. Er liep ook weer van alles: mensen in katoenen shirts met een smartphone op hun arm (de beginner), de mensen die veel te warm gekleed waren, tot de meer ervaren loper in profi gear.

De route liep dit jaar enigszins anders. Ik heb meer woonwijken gezien dan in 2012 en minder klassieke singel met grachtenpand. Wel een beetje jammer. Wat wel fijn is aan dit parcours, is dat je door al dat asfalt natuurlijk wel lekker snelheid kunt maken. Dat deed ik dan ook. Her en der wat te snel volgens Steph, die een beetje over de zeik raakte. Leermomentje voor de volgende wedstrijden. We finishten uiteindelijk in 54:32, een nieuw PR op de 10km.

slu16-8800-1

Omdat de terugtocht in ons koude kloffie zwaar was en we het allebei koud hadden, vond ik dat we iets lekkers verdiend hadden en dus kocht ik een wafel met nutella voor Steph en een pannekoek met nutella voor mezelf. Met gevulde buikjes stapten we de trein weer in naar huis.

14488273_1592060654430008_8516365465826623488_n

Ik denk wel dat dit de laatste Singelloop geweest is. Het evenement barst een beetje uit zijn voegen en de nieuwe organisatie wil juist naar méér deelnemers. Ook zou ik nu wel eens de Singelloop van Breda of andere stad willen proberen. Toch wel jammer. De ervaring die ik in 2012 had, is wel totaal anders dan die van dit jaar.

Geef een reactie

